למידה רגשית חברתית
מהי למידה רגשית חברתית
מדובר בגישה חינוכית שתפסה תאוצה וזוכה לקונצנזוס נרחב בקרב מובילי חינוך בארץ ובעולם, ביניהם ה-OECD, הבנק העולמי, אוניברסיטת הרווארד ועוד. ולא רק שם, גם חברות היי-טק מגייסות עובדים לפי מיומנויות אלו, ומשרד החינוך הציב למידת SEL כיעד חשוב.
אבל על מה כל הרעש? מדובר במיומנויות שכל אדם צריך בעולם כדי להסתדר, עם עצמו ועם הסביבה, ולהתמודד עם המציאות המשתנה. יכולות אלו כוללות מודעות עצמית, היכרות עם הרגשות ווויסות שלהן, ניהול עצמי, יכולת לראות את האחר, לעבוד בצוות להיות מודע לסביבה.
מחקרים מראים כי למידה רגשית-חברתית (Social Emotional Learning) קשורה באופן עקבי וחיובי לעלייה בהישגים, הורדת חרדה ודכאון והעלאת האושר והרווחה הנפשית, הצלחה בקריירה ומערכות יחסים ומעורבות אזרחית גבוהה. על כל דולר 1 שמשקיעים בחינוך SEL, מוחזרים לחברה11 (!) דולר.
המודל הנפוץ ביותר להגדרת מיומנויות אלו הוא של ארגון CASEL המתייחס ל-4 רכיבים:
ניהול עצמי להפגין משמעת עצמית ומוטיבציה עצמית, לנהל רגשות, להציב יעדים אישיים וקולקטיביים, להפגין מעורבות אישית וחברתית
מודעות עצמית לזהות רגשות עצמיים, לחוות מסוגלות עצמית, להפגין תודעה של צמיחה והתפתחות, לפתח תחומי עניין ותחושת משמעות
מודעות חברתית לאמץ נקודות מבט וחוזקות של אחרים, להפגין אמפתיה וחמלה, לגלות דאגה ואכפתיות לרגשות של אחרים
ניהול מערכות יחסים לפתח מערכות יחסים חיוביות, להפגין עבודת צוות ופתרון בעיות ועימותים באופן שיתופי, לפתור קונפליקטים באופן בונה, לפתח תחושת שייכות
למידה מותאמת אישית
למידה מותאמת אישית היא גישה לפיה יש להתאים את תוכניות הלימוד באופן אישי לכל תלמיד על פי הצרכים שלו, למשל בהיבט של קצב הלמידה, תחומי העניין, החוזקות והחולשות שלו.
כמעט בכל תחום היום יש פתרונות שמותאמים לכל אחד באופן אישי: תזונה, רפואה, צרכנות, פנאי ועוד.
למה שתלמידים לא ילמדו כך גם בבית הספר? למידה מותאמת אישית תאפשר למורה לאתגר כל תלמיד באופן המתאים לו, ולתת לו את המענה האישי הדרוש לו, תוך עמידה ביעדים חיצוניים. כך, יוכל התלמיד להגיע למלוא הפוטנציאל הטמון בו ולהגיע למומחיות הגבוהה ביותר בתחומי התוכן הנלמדים, תוך לקיחת בעלות על הלמידה.
הערכים המרכזיים העומדים בבסיס פתרון למידה מותאמת אישית:
אבחון, הערכה ומדידה הערכה בנוגע למצב התלמיד, מאפייני הלמידה המתאימים לו ביותר, הן בהיבט הלימודי והן בהיבט הרגשי-חברתי
התאמת תכנית למידה אישית בעזרת הפתרון ועל בסיס האבחון, המורה יכול להתאים כל פעם מחדש את תוכנית הלמידה באופן אישי לכל תלמיד
משוב למורה ולתלמיד משוב מיידי ותדיר למורה ולתלמיד להבנת התקדמותו של התלמיד ביחס לתוכנית הלמידה האישית שהוצבה עבורו
למידה גמישה המותאמת לתלמיד תוכנית למידה גמישה ומשתנה שמתאימה את עצמה כל פעם מחדש לפי התפתחות התלמיד בהתאם לאבחון ומשוב
תפקיד המורה והתלמיד התלמיד לוקח בעלות על הלמידה, והוא מקבל יותר אחריות, בעוד המורה מקבל יותר נתונים אודות התלמיד והופך להיות מנחה מקצועי ורגשי
למידה רגשית חברתית מותאמת אישית - שילוב הגישות
בבסיס של שתי הגישות ניצבת ההבנה העמוקה שיש לשנות את התפיסה החינוכית הקיימת ולהתאים אותה למציאות המשתנה בהווה ולצרכים ולאתגרים שיעמדו בפני התלמידים בעתיד. הערכים המרכזיים העומדים בבסיסה של גישת הלמידה המותאמת אישית, וביניהם – אחריות אישית, התאמה לצרכי התלמיד, בעלות על הלמידה, גמישות, התייחסות לגורמים המשפיעים על למידה כגון מוטיבציה ותחושת מסוגלות ולא רק הישגים – מתכתבים בחפיפה גבוהה עם עקרונות הלמידה הרגשית חברתית, ותורמים לפיתוח מיומנויות אלה אצל התלמיד.